Pedalbordet: Bästa ordningen på gitarrpedaler

Pedalbordet: Bästa ordningen på gitarrpedaler

Musikpedalen undersöker – Vilken är bästa ordningen att ha pedalerna i?

Pedalbord med gitarrpedaler.
Vilken är bästa ordningen för gitarrpedaler?

I dagens musikvärld är utbuder på effektpedaler ofattbart stort. Att möjligheterna i princip är oändliga är givetvis någonting vi på Musikpedalen uppskattar, men samtidigt är det viktigare än någonsin att man har koll på sina grejer – så att allt låter så bra som möjligt. I denna artikeln presenterar vi hur man bäst bygger upp sitt pedalbord.

Fuzz, dist, compressor, wah-wah, delay, reverb, overdrive och tremolo, är bara några av alla klassiska typer av gitarrpedaler vi stöter på där ute på den ständigt växande marknaden. Av varje sort finns det många gånger hundratals (om inte tusentals) olika varianter och att hitta sitt drömljud har aldrig varit enklare (eller svårare).

Många av oss gitarrister är ständigt på jakt efter en fantasiljudbild, som vi antingen hör i våra fantasi eller snappat upp från någon inspelning, men det räcker inte att hitta de där pedalerna som underlättar möjligheten att införliva vår vision. För att ljudet ska optimeras krävs det att pedalerna också placeras i en viss ordning på pedalbordet. Det finns vissa olika skolor för detta, och vi kommer att gå igenom de vanligaste och mest klassiska tipsen på bästa ordningen på gitarrpedaler. Men innan dess gäller det att dela upp pedalerna efter olika kategorier.

Innehållsförteckning

1. Olika grupper med gitarrpedaler
1.1 Stämmare
1.2 Dynamics
1.3 Gain
1.4 Modulation
1.5 Time
2. Den bästa ordningen pedaler
2.1 Pedalkedja #1
2.2 Pedalkedja #2
2.3 Pedalkedja #3

Olika grupper med gitarrpedaler

Stämmare

Precis som det låter innefattar denna gruppen kort och gott pedaler som är till för att stämma ditt instrument. Det mest klassiska exemplet på detta är stämmaren BOSS tillverkar, där vi främst rekommenderar BOSS TU-2 eller BOSS TU-3. Trean har en fin finess som tydligare markerar när strängen är inom det rätta intervallet för det tonläget du vill ha den i, men BOSS-TU2 funkar utmärkt den med.

Dynamics (Kompressor, Wah-wah, Volympedal, Pitch, Boost)

Till skillnad från Tune är Dynamics en större samling effekter. I denna gruppen hittar vi nämligen pedaler som compressor, wah-wah, volym och pitch-justerare. Nedan följer en snabb genomgång av dessa:

Kompressor = Jämnar ut ljudbildens toppar och dalar och lyfter fram vissa frekvenser i ljudbilden. Påverkar även sustainen, det vill säga tonens långvaraktighet.

Wah-wah = klassisk filtreringseffekt där gitarristen (eller basisten för den delen) justerar vilka frekvenser som ska släppas fram i ljudbilden med hjälp av en platta som regleras med ena foten. När plattan är lutat uppåt mot musikern släpps enbart de basiga frekvenserna fram, medan treble-frekvenserna kommer fram när man kör “plattan i mattan”.

Volympedal = Volympedaler används till att justera ljudnivån på ljudbilden. Oftast har de samma utformning som en Wah-wah och regleras med hjälp av en platta som styrs av foten.

Pitch-justerare = En pitchpedal antingen sänker eller höjer tonläget på vad som spelas. Den mest klassiska typen av pitch pedaler är Octav-pedaler som antingen höjer eller sänker ljudbilden en hel oktav.

Boost = En boostpedal kan egentligen lika gärna sorteras in i nästa kategori med gainpedaler, men den passar också bra här. Detta beroende på hur ren den är i ljudet. En boost ger lite extra skjuts till gitarrsignalen och höjer ljudvolymen. Många gånger får den gitarren att slå över och skapa en overdrive-liknande effekt.

Gain (Overdrive, Dist, Fuzz)

Gainpedaler kan sorteras in i tre olika typer: overdrive, fuzz och dist. De har alla en hel del gemensamt och kan väl egentligen beskrivas som olika nivåer av distrution av ljudbilden, där overdrive är mildast och fuzz är vildast.

Overdrive = En overdrive pedal förstärker gitarrsignalen och skapar därför ljudet av en förstärkare som slår över och börjar dista. En riktigt bra overdrive, som Analogmans King of Tone eller Sweet Honey Overdrive av Mad Professor, ger ett mycket organiskt och naturligt ljud, med ordentlig anslagskänslighet.

Dist =  En distpedal är mindre dynamisk än en overdrive och ligger mer som en matte över hela ljudbilden. Disten är inte lika dynamisk som en overdrive utan mer statisk.

Fuzz = I pedaldjungeln råder det ingen tvekan om att fuzz pedalen är det stora vilddjuret. Många gånger är denna best svår att tämja, andra är den mer kontrollerbar. Men i regel kan man säga att en fuzz är en galen dist som spottar, fräser och gärna tjuter.

Modulation (Chorus, Phaser, Flanger, Tremolo/Vibrato)

Under kategorin modulation pedaler hittar vi de pedaler som stör gitarrsignalens pitch och/eller frekvenser för att skapa allt från rymdskeppsliknande ljud till vibrato. Med andra ord är spannet rätt stort. De populäraste sorterna får väl ändå anses vara Chrous, Phaser, Flanger, Vibrato och Tremolo. Men här kan egentligen både Wah-wah och Pitch-justerare räknas.

Phaser = En phaser pedal splittar en signal och skickar sedan upp de båda signalerna med olika våglängder för att skapa ett rymdlikt ljud.

Chorus =En Chorus pedal är som en phaser pedal med skillnaden att det är en längre delay mellan de olika signalerna som skickas tillbaka.

Flanger = En flanger effekt påminner mycket om en phaser fast har ett mer svepande ljud, lite som ett flygplan.

Vibrato och Tremolo = Dessa två effekter är snarlika men ändå väldigt olika. Medan tremolon egentligen är en dynamisk effekt som höjer och sänker ljudbilden, är vibrato små svajningar i en tons pitchläge.

Time (Reverb, Echo, Delay)

Gitarreffekterna Reverb, Delay och Echo är egentligen väldigt lika men här finns en del väsentliga skillnader. Om vi struntar på de tekniska skillnaderna och går direkt på deras påverkan av ljudet kan vi fördela dem så här:

Reverb = Reverb ger en efterklang till ljudbilden som påminner om olika rumsklang. Tänk dig skillnaden mellan den naturliga ljudklangen i ditt vardagsrum, i en korridor eller i en kyrka. Det finns mycket att variera här!

Echo = En ekopedal gör precis vad du tror den gör. Den skickar ut gitarrsignalen x antal gånger igen och skapar ett ekoliknande svar på det du spelar.

Delay = Delay pedalen ger också en efterklang men här finns det en fördröjning mellan anslaget och responsen. Ganska mycket som en ekoeffekt helt enkelt, men med den stora skillnaden att ekot har en mycket mer reverbliknande klang.

Den bästa ordningen pedaler

Nu när vi har presenterat de olika pedalerna ska vi kolla på hur de bäst kompletterar varandra på ett pedalbord. Det finns givetvis ett visst element av egen smak och tyckte när det kommer till hur man uppfattar att ljudet blir som allra bäst, men här presenterar vi de vedertaget bästa alternativen.

Pedalkedja #1:

Den absolut vanligaste och mest rekommenderade ordningen på pedaler är: Dynamics –> Gain –> Modulation –> Time. Om vi bryter upp det mer djupgående kan det se ut så här: Gitarren –> Stämmare –> Kompressor –> BOOST –>Volympedal –> Wah-wah –> Overdrive –> Dist –> Fuzz –> Tremolo/Vibe–> Delay –> Reverb –> Förstärkaren.

Anledningen till att just denna ordningen är väldigt populär är för att den logiskt följer hur många vill förvränga gitarrsignalen. Först stämmer vi så att allt låter bra, sedan komprimerar vi ljudsignalen från gitarren. Därefter förstärks den komprimerade gitarrsignalen i de olika gain-pedalerna. Här har vi valt att sätta dem i ordningen Overdrive –> Dist –> Fuzz eftersom det speglar hur kraftfullt pedalerna påverkar signalen. Sedan får modulationspedalerna påverka den förvrängda gitarrsignalen. Sedan lägger vi en delay effekt på det hela och slutligen en reverb. Det är en logisk och förståelig pedalkedja.

Pedalkedja #2:

Gitarren –> Stämmare –> Kompressor –> Wah-wah –> Overdrive –> Dist –> Fuzz –> (BOOST/Volympedal) –> Tremolo/Vibe–> Delay –> Reverb –> (BOOST/Volympedal) –> Förstärkaren.

En väldigt snarlik version är denna där man istället sätter Boost-pedalen efter GAIN-pedalerna eller sist istället. Problemet med att sätta pedalen allra sist, även om det är logiskt att vilja lyfta hela ljudbilden, är att många boostpedaler förvränger gitarrsignalen lite för mycket. Därför föredrar vissa att istället ha den innan finputset med Modulations- och Time-pedaler kommer in i bilden. En Volympedal är inte riktigt lika känslig för detta och kan med större säkerhet placeras senare i kedjan, även om många föredrar att ha en efter kompressorn.

Pedalkedja #3

Gitarren –> Stämmare –> Kompressor –> Wah-wah –> Overdrive –> Dist –> Fuzz –> (BOOST) –> FÖRSTÄRKAREN –> Tremolo/Vibe–> Volympedal –> Delay –> Reverb –> (BOOST) –>  FÖRSTÄRKAREN.

En annan populär pedalkedja påminner en hel del om den ovanstående men här finns en väldigt stor skillnad. Här skickar man nämligen ut de första stegen in i förstärkarens input och sedan kör man ut pedalerna i förstärkarens effektutgång för att sedan skicka tillbaka dem i förstärkarens effektingång. Tanken här är att få en riktigt tydlig uppdelning mellan den distade gitarrsignalen och “finliret” i MODULATION och TIME-pedalerna. Detta kräver dock att stärkaren har denna typen av ingångar.

Men kom ihåg att det aldrig finns några genvägar till det perfekta ljudet. Utgå från någon av dessa men prova dig sedan fram. Jag själv kör på: Wah-wah (Xotic med inbyggd buffer) –> Fuzz (Sun Lion) –> Kompressor (Bi-Comp mini) –> Overdrive (King of Tone) –> Stämmare (BOSS TU-2) –> Overdrive (Superbolt) –> Tremelo (Tremolessence) –> Delay (Memory Man) –> Chorus (The Clone Theory) –> BOOST (Xotic).

Anledningen att jag kör Wah-wah och Fuzz direkt är för att min fuzz mår dåligt av att ha kompressorn för sig. Och anledningen till att jag kör BOSS TU-2 efter min King of Tone är för att BOSSEN har en inbyggd buffer, som passar fint att köra efter KoT.

 

4 Replies to “Pedalbordet: Bästa ordningen på gitarrpedaler”

Leave a Reply

Your email address will not be published.